|
|
|
| HELP DO ODTWARZANIA PLIKÓW MIDI | |
|
Okienko z wyborem melodii zawiera pliki midi podzielone na dwie grupy. Pierwsza z nich, to te wykonane w standardzie (XG), druga - wykonane w standardzie (GM). Różnica między nimi jest poważna. Format GM, czyli General Midi, został opracowany bardzo dawno temu i stanowi kanon zapisu muzyki w formie nutowej. W przeciwieństwie do niego, format XG, jest niedawno powstałym i najwidoczniej wyprze swego poprzednika, bowiem jest jego rozszerzeniem. Jest on szeroko promowany przez koncern Yamaha i nota bene instalowany wraz z kartami muzycznymi tej firmy. Wszystkie obecne karty muzyczne są w stanie zagrać pliki midi według specyfikacji GM, ale jeżeli chce się posłuchać plików XG - należy kupić odpowiednio droższą kartę muzyczną, przygotowaną do takich zadań. W czym tak naprawdę tkwi różnica? Dodano w znacząco dużym stopniu ilość instrumentów, a także poprawiono inne parametry mające wpływ na jakość odtwarzania i odczucia muzyczne. Chodzi o to, aby dźwięk był jak najbardziej możliwie zbliżony do tego występującego w naturalnym świecie.
Szczęśliwie dla nas Yamaha opracowała program, dzięki któremu nie trzeba od razu wymieniać karty muzycznej. Jest to swego rodzaju emulator, który integruje się z systemem i poprzez niego można słuchać pliki muzyczne Midi. Wystarczy posiadać nawet zwykły Sound Blaster 16, aby tylko była obsługa plików .wav zamontowana w tej karcie. Emulator (poprawnie powinno się powiedzieć - programowy syntezator) sam wygeneruje dźwięki i odtworzy to, jakby odtwarzał format Wav. A wtedy można się przekonać o potędze formatu XG, to trzeba usłyszeć - zapiera dech w piersiach, że pliki Mid mogą tak brzmieć! Naturalnie można próbować odtwarzać na nim zwykły format GM, często można odkryć ciekawe, nowe brzmienie (nie jest dobrym pomysłem próba słuchania XG na sprzęcie opartym na GM).
Możemy już przejść do szczegółów. Istnieją do tej pory trzy różne wersje programowych syntezatorów. Dostosowane są do szybkości posiadanego procesora, bowiem proces generacji dźwięku jest złożony i mocożerny.
Wymagania sprzętowe |
S-YXG100plus V1.0 |
S-YXG50 V3.0 |
S-YG20 V3.0 |
CPU |
S-YXG100: Pentium 166MHz lub lepszy S-PLG100-VL: Pentium2 266MHz lub lepszy |
Pentium 166MHz lub lepszy |
Pentium 66MHz lub lepszy |
Pamięć |
16MB |
tak samo |
8MB(16MB zalecane) |
O S |
Windows95/Windows98 |
tak samo |
tak samo |
Wymagania muzyczne |
PCM - wymagana tego obsługa |
tak samo |
tak samo |
Co ciekawe, jak wspomina nota, posiadacze oryginalnych procesorów Pentium są w uprzywilejowanej sytuacji. Procesory kompatybilne z Pentium, jak K6-2 nie posiadają zadowalającej kompatybilności jednostki zmiennoprzecinkowej dla generatora tonów VL (nie zostanie zainstalowany ten składnik w takim wypadku). Generator ten jest jednym z modeli VA (Virtual Acoustic) fizycznego modelowania generatora tonów, który potrafi zapewnić wysoce realistyczną symulację instrumentów dętych.
Przyjrzyjmy się zatem z bliska, co można wycisnąć z tej maszynki.
Specyfikacje |
S-YXG100plus V1.0 |
S-YXG50 V3.0 |
S-YG20 V3.0 |
Metoda generacji tonów |
S-YXG100: wavetable synteza S-PLG100-VL: S/VA syneza |
wavetable synteza ( XG ) |
wavetable synteza ( XGlite ) |
Polifonia |
S-YXG100: 128 tonów S-PLG100-VL : 1 ton (priorytet ostatniego tonu) |
128 tonów |
32 tony |
Liczba dźwięków |
S-YXG100: tak samo S-PLG100-VL: 256 VL-XG dźwięków |
676 dźwięków instrumentów + 21 perkusyjnych/SFX zestawów
-- dla trybu XG -- 480 dźwięków instrumentów + 11 perkusyjnych/SFX zestawów |
360 dźwięków instrumentów + 11 perkusyjnych/SFX zestawów |
Filtry |
Zmienne czasowo filtry dla każdego tonu |
Zmienne czasowo filtry dla każdego tonu |
|
Efekty |
reverb x 11 chorus x 11 variation x 43 |
reverb x 11 chorus x 11 variation x 43 |
reverb |
Częstotliwość samplowania |
S-YXG100 tak samo |
44kHz / 22kHz / 11kHz |
22kHz / 11kHz |
Obsługiwane formaty MIDI |
XG GM system level 1 tryb TG300B |
XG GM system level 1 tryb TG300B |
XG GM system level 1 |
Natychmiast zauważamy, żeby uzyskać najlepszą jakość generacji, należy użyć syntezatora S-YXG100plus lub S-YXG50. Ostatni daje tylko podstawowe funkcje i efekty, którym jest w stanie sprostać słabszy sprzęt komputerowy (chociażby 486DX4-100MHz). Stąd też płynie ograniczenie na częstotliwość samplowania, jaką można ustawić w setup syntezatora programowego. Wszystkie programy można skopiować ze strony SOFT SYNTHESIZER
Aby nasza przeglądarka internetowa zorientowała się, że namieszaliśmy trochę z odtwarzaniem Midi, przyda się zainstalować plugin MIDPLUG. Generatory Yamahy MU100 i MU128 wspierają ten plugin.
Informacje o użytych modułach:
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The last ninja
Ben Daglish / System3
Chris "XGener8or" Holm
34kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The l. ninja: The wilderness
Ben Daglish / System3
Chris "XGener8or" Holm
63kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The last ninja 2
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
130kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The l. ninja 2: The Basement
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
50kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The l. ninja 2: The final battle
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
50kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The last ninja 2: The mansion
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
35kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The last ninja 2: The office
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
50kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The last ninja 2: The sewers
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
80kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The last ninja 2: The street
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
50kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The great giana sisters
Matt Gray / System3
Chris "XGener8or" Holm
20kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
The green beret
Martin GALWAY
Dany C.
70kB, dla MU80 |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Turrican intro
Chris Huelsbeck
Chris "XGener8or" Holm
190kB, remix dla MU100R/SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Bubble Bobble Remix
DHS of The SoundWavers
45kB, odtwarzać na Yamaha MU100R i SW1000XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Creatures
Ross Dawson
5kB |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Game over
Crackhead of X-STATIC
35kB |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Mayhem intro
Ross Dawson
16kB |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Diablo
Blizzard
12kB |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Doom 2: Hell on Earth
ID Software
John "JazzMidi" McDougald
40kB, ułożony dla Yamaha DB50XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Hi-octane
Ross Dawson
25kB |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Xenon 2
Bomb The Bass: Megablast
Arnaud Moragues
25kB |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Mario in the Loonybin
JRG
JRG
85kB, ułożony dla Yamaha DB50XG |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Tetris (gameboy) remix
DHS of The SoundWavers
34kB, odtwarzać na Yamaha MU100R i SW1000XG |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Jaws
John Williams
JThor
8kB |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Spy vs spy
21kB |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Draconus
21kB |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Ghoust busters
D.W.Barnes
26kB |
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Tetris (c-gameboy)
13kB |
|
Utwór
Autor
Wykonawca
Komentarze |
|
Duke Nukem 3D
Lee Jackson
13kB |
|
|
|