|
|
|
| STREFA C= | |
|
Nowy komputer LCD firmy Commodore waży niewiele (5 funtów = 2,3kg), ma rozmiary notebooka i jest zasilany bateryjnie. I to nie wszystko, ma zintegrowane oprogramowanie i wbudowany modem. Z 32-ma kilobajtami pamięci podtrzymywanej bateryjnie (nie potrzebujesz stacji dyskietek) możesz przenosić pod pachą całą potrzebną Ci obliczeniową potęgę.
Firma Commodore dodała do swej linii produkcyjnej nowy komputer - prawdziwie przenośny komputer LCD. Dla tych, których zastanawia skrót LCD, należą się słowa wyjaśnienia. LCD (Liquid Crystal Display) to - wyświetlacz ciekłokrystaliczny, jaki znajdziecie także w większości Waszych zegarków elektronicznych.
Jedną z unikalnych ciekawostek jest jego autentyczna przenośność. Na przykład SX-64 był komputerem przewoźnym, to znaczy mogłeś zabrać go ze sobą pod warunkiem, że posiadałeś ze sobą oprogramowanie, dyskietki i miałeś możliwość podłączenia do sieci elektrycznej. LCD jest samowystarczalny. Do uruchomienia potrzeba jedynie czterech baterii alkaicznych typu AA - paluszki, albo zewnętrznego źródła zasilania. Ma wbudowane osiem programów aplikacyjnych i wystarczającą ilość pamięci RAM, w której możesz zachowywać swoje programy. Na dodatek, kiedy wyłączysz zasilanie komputera, baterie podtrzymują zawartość pamięci RAM i po ponownym włączeniu zasilania, dane już tam są. To sprawia, że dla wielu wspólnych aplikacji, stacja dyskietek nie będzie potrzebna.
Nie jest to komputer, który miałby konkurować na rynku jak Commodore 128 czy Plus/4. Ale jest to komputer użytkowy dla tych, którzy potrzebują małego (2.18'' x 11'' x 11.75'' = 5,5 x 27,9 x 29,8cm), lekkiego (2,3kg), przenośnego komputera do użytku w drodze, w pomieszczeniu klasowym lub chociażby odległym pokoju swojego domu.
KLAWIATURA I EKRAN.
Klawiatura jest bardzo podobna do tej z Plus/4. Ma 72 klawisze, łącznie z ośmioma funkcyjnymi i czterema oddzielnymi do sterowania kursorem. Klawiatura jest utrzymana bardziej w stylu maszyny do pisania.
Jedną z wad wielu przenośnych komputerów na rynku jest zbyt mały rozmiar ekranu. Commodore LCD ma wyświetlacz o rozmiarach 80 kolumn na 16 wierszy, co daje ponad 1200 znaków na ekranie (C64 może wyświetlić tylko 1000 znaków). Rozdzielczość ekranu wynosi 480x128 pikseli i daje czytelny obraz.
Ekran edycyjny Commodore LCD jest bardzo podobny do tego w Commodore 64. Także klawisze kursora, insert/delete, clear/home, c= działają w sposób podobny jak w C64. Klawisz Escape otwiera specjalny ekran z nowymi funkcjami, włącznie z wstawianiem i usuwaniem całych linii, przenoszeniem się na początek i koniec linii, ustawianiem okna oraz skrolowaniem ekranu w górę i w dół.
OPROGRAMOWANIE APLIKACYJNE.
W pamięci ROM Commodore LCD wbudowanych jest osiem aplikacji. Są to:
Procesor tekstu - w pełni funkcjonalny procesor tekstu z opcjami justowania, wyszukiwania fraz, nagłówkami i stopkami, podkreśleniem i wytłuszczeniem tekstu, centrowaniem, wycinaniem i wklejaniem oraz schowkiem.
Menedżer zbiorów - jest to program bazodanowy sterowany za pomocą klawiszy funkcyjnych i jest podobny do 'Manager' dla Commodore 64.
Arkusz kalkulacyjny - jest to program sterowany za pomocą klawiszy funkcyjnych i jest podobny do 'Multiplan'.
Książka adresowa - jest to program mający zastąpić standardową książkę adresową. Program sortuje lub wyszukuje po nazwisku i kodzie pocztowym.
Terminarz - jest to program do rozdysponowania plików na poszczególne dni, obsługuje pliki raportów powiązane z każdym wpisem, posiada funkcję okienkowej przypominajki na każdy okres czasu.
Kalkulator - program może być wywołany wewnątrz przez inną, dowolną aplikację i wyświetlony na ekranie bez niszczenia jego zawartości. Po skończonej pracy z kalkulatorem w jego miejsce pojawia się poprzednio użytkowana aplikacja, a ekran jest przywracany. Kalkulator posiada trzy tryby pracy, a każdy inne specjalne funkcje: biznesowe, naukowe i programowalne.
Brudnopis - ten program może być podobnie wywoływany jak powyższy kalkulator. Najprościej ujmując jest to tabliczka do zostawiania notatek i ich zapamiętywania.
Pakiet telekomunikacyjny (terminal) - jest to program sterowany za pomocą klawiszy funkcyjnych, który współpracuje z wbudowanym modemem. Potrafi wysyłać i ściągać pliki, ma bufor przechwytujący i funkcję automatycznego dodzwaniania się powiązaną z wbudowaną książką adresową. Wszystkie parametry można programowo modyfikować.
ARCHITEKTURA SYSTEMU.
Commodore LCD jest wyposażony w 96kB pamięci ROM, w którą wbudowano aplikacje programowe, BASIC, procedury I/O i monitor oraz pamięć RAM o wielkości 32kB, pozwalającą na trzymanie w niej programów, plików i danych. Dzięki podtrzymywaniu zasilania pamięci RAM niklowo-kadmowymi bateriami wszystko to, co zostało załadowane do niej, nie ulega zniszczeniu po odłączeniu zasilania.
Interpeter BASICa dostępny jest tu w wersji 3.6 i jest bardzo podobny do używanego w Plus/4 i C16 (patrz Commodore Play, Grudzień-Styczeń 1984-85), włączając w to wszystkie komendy wspomagające programowanie i tworzenie grafiki. Wbudowany monitor języka maszynowego jest podobny do tego z Plus/4.
Commodore LCD używa procesora 65C102 pracującego z częstotliwością 1MHz. Jest to wersja CMOS popularnego 6502 i jest to jeden z powodów, dla których komputer może być zasilany z baterii. Procesor ten posiada ponadto osiem nowych instrukcji i nowe tryby adresowania dla dziesięciu starych instrukcji. Wśród nowych instrukcji znajdziemy: branch always (BRA), komendy stosu dla rejestrów X i Y (PHX, PLX, PHY, PLY), zapamiętania zera w pamięci (STZ), testowania, ustawiania i resetowania bitów pamięci z akumulatorem (TRB, TSB). Monitor języka maszynowego wspomaga wszystkie powyższe nowe instrukcje i tryby adresowania.
PORTY I/O.
Najprawdopodobniej jedną z najbardziej rozbudowanych funkcji tego komputera są jego rozszerzone możliwości wbudowanych portów I/O. Wyposażony jest on zarówno w RS-232 i równoległy port Centronics. Ta kombinacja pozwala na komunikację z wieloma rodzajami urządzeń peryferyjnych. Znajdziemy tutaj nawet port do podłączenia maszyny odczytującej kody kreskowe i kompatybilnych z maszyną Hewletta-Packarda.
Do komunikacji z innymi komputerami lub przenoszenia plików na inne komputery biurowe, Commodore LCD jest wyposażony w 300-bodowy modem z funkcją autododzwaniania i autooddzwaniania, pracujący w trybie pulsowym i tonowym. Ponadto znajdziemy dwa gniazdka telefoniczne, do których można podłączyć aparat telefoniczny bezpośrednio do modemu i wbudowanego wewnętrznego głośniczka.
Commodore LCD posiada standardowy port szeregowy, który pozwala na używanie wszystkich urządzeń peryferyjnych, jakie podłączamy do portu Serial w Commodore 64, włączając w to stacje dysków 1541 i drukarki MPS801, MPS802, MPS803 i DPS1101. Obecny port Expansion daje możliwość włożenia dodatkowej pamięci RAM lub ROM do komputera.
Podziękowania dla Kisiel/Icon za użyczenie materiałów do tego artykułu.
Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:
|
|
Jim Gracely
-
19.10.2004
26.10.2004
Commodore Microcomputers
|
|
#1 | Dzień 19-10-2004 | godz.12:40:40 | Autor: Spideros | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Hmm dla mnie to brzmi jak przetlumaczona
instrukcja z roku okd 1980 ktoregos :) |
|
#2 | Dzień 19-10-2004 | godz.14:56:10 | Autor: Kisiel/Icon | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Dokładniej to jest bardziej reklamowy
folder...do dzisiaj przynoszą mi takie
smiecie pod drzwi, zawsze sprzęt jest
najlepszy, najtańszy itd. czyż nie?
Co do samego kompa na
tamte czasy był już troszke przeżytkiem
(tak ze 2-3 lata za późno), kolejny
gwóźdz do trumny firmy commodore. Mimo
że miał dość duże możliwości :) |
|
#3 | Dzień 8-11-2004 | godz.12:44:35 | Autor: BoBeR/Apidya | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | A mnie sie ten hebelek podoba. Jestem
absolutnym fanem przenosnych kompow :)
Sam mam klaptopa pędjum 75i jakby kto mi
takiego komodorka oferowal to sie
zamieniam bez wahania |
|
#4 | Dzień 20-3-2008 | godz.17:15:46 | Autor: Kedan | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Mnie się tam Atari Portfolio marzy ;) |
|
Instrukcja używania systemu komentarzy
- W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
Tagi HTML są nieaktywne.
- W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
Tagi HTML są aktywne. Możesz:
Możliwość:
|
Komenda:
|
Przykład:
|
a. Pogrubić tekst: |
<B></B> |
Pogrubiony |
b. Pochylić tekst: |
<I></I> |
Pochylony |
c. Podkreślić tekst: |
<U></U> |
Podkreślony |
d. Stworzyć indeks górny: |
<SUP></SUP> |
Indeks górny |
e. Stworzyć indeks dolny: |
<SUB></SUB> |
Indeks dolny |
f. Użyć czcionki maszynowej: |
<TT></TT> |
Czcionka maszynowa |
Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).
Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.
|
|
|