| LITERATURA | |
|
GRAFIKA ZNAKOWA - OPIS PROGRAMU |
GRAFIKA ZNAKOWA
Autor: Sławomir Skrzyński
Rozpowszechnianie: Biuro Informatyczno Wydawnicze
Tym razem przedstawiamy programy graficzne, w skład których
wchodzą: "PIC TO CHAR CONVERTER"; "GAME ART"
oraz demonstracje i utwory muzyczne. Komercyjne są tylko
programy graficzne, reszta to Public Domain.
Program "GAME ART v1.95", składający się z
EDYTORA ZNAKÓW I EDYTORA EKRANÓW, służy do wykonywania
rysunków w hi-res i w multikolorze na generatorze znaków i
pamięci kolorów. Jest to jedyny sposób, aby zaprojektować
plansze do gier, logosów itp. nie zajmujących zbyt wiele
miejsca w pamięci komputera.
Po uruchomieniu programu ukazuje się menu główne, w którym
są dostępne następujące opcje:
F1 - przejście do edytora pamięci ekranu.
F3 - przejście do edytora znaków.
F7 - odczyt katalogu dysku.
M - wczytuje i uruchamia muzykę. Muzyka musi być napisana
trakerem i zajmować obszar od $1000 do max $1fff. Program
akceptuje formaty voicetracker, dmc editor, jch, music mikser
itp. Przy wczytywaniu muzyki mogą zaistnieć następujące
sytuacje:
1 - wszystko ok - muzyka wystartuje.
2 - komunikat "warning! this file string to long" -
zbiór jest zbyt długi i zniszczy nam część lub cały
generator znaków; muzyka nie wystartuje.
3 - komunikat "warning! this file not music" - zbiór
najprawdopodobniej nie jest utworem muzycznym, muzyka nie
uruchomi się.
Należy pamiętać iż program do nazwy zbioru dodaje
rozszerzenie ".dmc". Jest to rozszerzenie edytora
"dmc edytor". Aby załadować muzykę z innego
trackera, nazwa zbioru powinna być zakończona gwiazdką
"*".
P - uruchomienie lub zatrzymanie muzyki. Po użyciu tej opcji
mogą pojawić się komunikaty jak podczas wczytywania.
D - zmiana nr aktywnego urządzenia.
C - komendy stacji dysków.
@ - status napędu dyskowego.
L + SHIFT - wczytanie ekranu.
S + SHIFT - zapis ekranu, do nazwy zbioru jest dodawane
rozszerzenie ".src".
L + C= - wczytywanie znaków.
S + C= - zapis znaków, do nazwy zbioru jest dodawane
rozszerzenie ".fnt".
Przy operacjach wejścia/wyjścia mogą pojawić się
następujące komunikaty:
"device not present" - jeżeli urządzenie nie jest
podłączone.
"device function error" - jeżeli funkcja nie jest
osiągalna dla urządzenia np. odczyt katalogu dla magnetofonu
itp.
EDYTOR EKRANU
F3 - przejście do edytora znaków.
<- - przejście do menu głównego.
F7 - przełączanie pomiędzy generatorem znaków z ROM i RAM.
F2 - zmiana koloru tła.
F4 - zmiana koloru nr 1 (komórka $d022).
F6 - zmiana koloru nr 2 (komórka $d023).
F8 - zmiana koloru nr 3, indywidualnego dla każdego znaku.
Poruszanie po ekranie oraz stawianie i kasowanie znaków jest
realizowane w zwykły sposób tzn. przez klawisze ze strzałkami,
inst/del itp.
W miejscu kursora znajduje się wskaźnik, a na dolnej ramce
jest wyświetlany kod znaku, na którym znajduje się kursor.
EDYTOR ZNAKÓW
F1 - przejście do edytora ekranu.
<- - przejście do menu głównego.
F2 - ustawienie koloru tła.
F4 - ustawienie koloru nr 1.
F6 - ustawienie koloru nr 2.
F8 - ustawienie koloru nr 3.
+/- - zmiana znaku poddanego edycji.
+/- i SHIFT - to samo co wyżej, ale szybciej.
I - inwersja znaku, z SHIFT inwersja całego generatora.
C + SHIFT - kasowanie znaku, z C= cały generator.
^ - znak do bufora.
"funt + shift" znak z bufora.
F7 - przełączanie trybu multi/hi-res.
RETURN - przełącza bit znaku w miejscu kursora (tylko tryb
hi-res).
"space" - kasuje bit.
* - ustawia bit.
1,2,3 - wybiera kolor.
"kursory" - zmiana położenia kursora.
Kombinacja klawiszy "stop+restore" powoduje reset
komputera, przy czym jeśli mamy cartridge, to komputer C-64
skorzysta z niego (mogą też być, z których C-64 nie
wystartuje). Kombinacja klawiszy "control+restore"
powinna spowodować ponowne uruchomienie programu (restart).
Program GRAFIKA ZNAKOWA zajmuje obszar $0800-$5a00.
CONVERTER
Program CONVERTER jest przeznaczony dla koderów i grafików
pragnących dokonywać animacji, scroli, efektów tech-tech itp.
na obrazkach. Jak wiadomo większość z nich nie jest możliwa
do wykonania w trybie hi-res. Pozostaje więc skonwerterować
obrazy w multikolorze na znaki i mapę bitową. Tego typu
programów jest wiele, ale Autor nie znalazł takiego, który
spełniałby wszystkie stawiane mu wymagania. I tak w programie
CONVERTER można zarezerwować część znaków na własne cele
(np. znaki lub inny obrazek, logos itp.). Większość programów
konwerterowała obrazki nieinteligentnie tzn., jeżeli jakieś
pole 8x8 zawierało dowolną kombinację znaków, to program
wypełniał tą kombinacją generator, nie sprawdzając czy już
ona wystąpiła. W efekcie można było konwerterować tylko
niewiele ponad 1/4 ekranu. Oferowany przez BIW produkt postępuje
w sposób inteligentny. W wyniku czego można próbować
konwerterować obrazki całoekranowe lub mniejsze oszczędzając
w ten sposób miejsce w generatorze znaków.
D - zmieniamy numer urządzenia.
$ - wyświetlamy katalog dysku.
C - otwiera się okno, z którego wychodzimy naciskając
T(ak)/Y(es), N(ie)/N(o) lub "stop". Odpowiada to
kasowaniu generatora znaków, bądź nie.
R - wchodzimy do opcji rezerwacji generatora znaków.
F1,F3,F5,F7 - pokazują nam zajętość znaków (znaki
zarezerwowane są wyświetlane w negatywie) kolejnych części
generatora znaków.
F2,F4,F6,F8 - przeprowadzają operację inwersji (znaki
zarezerwowane zaznacza jako wolne i na odwrót) kolejnych
części generatora znaków.
C+SHIFT - umożliwia skasowanie generatora.
A+SHIFT - rezerwuje znaki w sposób automatyczny tzn., gdy mamy
przygotowane znaki np. programem FONT EDITOR i wykorzystujemy 100
znaków do naszych potrzeb, to reszta może być przeznaczona na
konwersję np. logosa.
Aby zarezerwować znaki należy wejść do opcji rezerwacji
znaków i nacisnąć A+SHIFT. Mapa zajętości znaków zostanie
tak ustawiona, aby wykorzystać wolne znaki do konwersji. Z opcji
rezerwacji wychodzimy przez "stop".
Wczytywanie obrazów
I - uaktywnia okno wczytania obrazu w formacie Art Studio
(rozszerzenie MPIC).
Konwersja obrazu
F6 - przechodzimy do konwersji obrazka z multikoloru na format
4-kolorowy (konieczny do konwersji na format generatora znaków).
Klawiszami od 0-9 oraz A-F kolejnym barwom przypisujemy nasze
kolory podstawione pod cyfry 0-4. Po wstawieniu naciskamy
"RETURN", po czym dając stosowną odpowieź nastąpi
proces konwersji. Z opcji tej wychodzimy po naciśnięciu
klawisza "stop".
U - w menu głównym pozwala odzyskać obrazek w multikolorze,
jeżeli konwersja przebiegła niepomyślnie (źle ustawione barwy
itp.).
F8 - uruchamia proces konwersji z multikoloru na generator
znaków.
Przeglądanie obrazów
F1 - pokazuje obrazek w multikolorze.
F3 - ukazuje obrazek w czterech barwach (poprawnie wygląda po
konwersji z MPIC na 4 barwy). Tak wyglądający obrazek zostanie
poddany konwersji na generator znaków.
F5 - ukazuje obrazek w formacie generator znaków + mapa znaków.
B - otwiera okno zmiany barw obrazów 4-kolorowych. Klawiszami
0-3 zmieniamy kolejne barwy. Wyjście następuje po naciśnięciu
"stop".
Zapis zbiorów
S+SHIFT - zapisuje generator znaków (rozszerzenie FONT).
S+C= - zapisuje pamięć ekranu (rozszerzenie SCRE).
Program prawie zawsze przerywa wydane polecenie po
naciśnięciu klawisza "stop". Po resecie można
uruchomić przez SYS 4096*5. Należy pamiętać, że zostaną
przy tym skasowane pierwsze 3 bajty pierwszego znaku. Jeżeli
korzystamy z jakiegoś cartridge'a, to naciśnięcie równoczesne
"stop" i "restore" spowoduje przejęcie
kontroli nad komputerem przez system cartridge'a.
(©) 1994 BIW
Przygotował:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:
|
|
Reiter (Apidya)
-
15.11.2001
-
Filety on-line
|
|
|