|
|
|
| STREFA C= | |
|
Firma Commodore kojarzy się nam wszystkim z znanym na całym świecie komputerem domowym C64 oraz całą serią produkcyjną komputerów Amiga. Tyle, że nie jest to cała prawda, bowiem powstało znacznie więcej wspaniałych maszyn, które na drodze postępu technicznego stały się produktami mniej lub bardziej uznanymi i udanymi. Aby przypomnieć tamte wspaniałe osiągnięcia, zamieszczamy fotografie tych produktów oraz krótkie charakterystyki. W opisie umieściliśmy najbardziej znane urządzenia i przystawki, które nie powinny być obce hobbyście czy miłośnikowi. Na pewno zabraknie tu: modemów, piór świetlnych, joysticków, klawiatur muzycznych czy przystawek perkusyjnych (digi-drum), a nawet tabliczek graficznych (tabletów) oraz digitizerów obrazu i dźwięku, które w dobie powszechnego panowania komputerów serii PC są tak często wykorzystywane. Dlatego polecamy po sięgnięcie do literatury dodatkowej, poszukania w sieci, bądź zajrzenia do pliku [cbm-produkty]. Tam powinniście znaleźć więcej szczegółów na ten temat.
Cóż plany firmy Commodore były wielkie, a jak pokazuje przyszłość, wiele z tych rozwiązań można znaleźć również w teraźniejszych komputerach, w udoskonalonych i powielonych formach. Na pewno nie dowiemy się wszystkiego, jakie niespodzianki skrywała dla nas - użytkowników - firma Commodore. Część z tych planów nie ujrzała nigdy światła dziennego, mogła kosztować firmę zbyt wiele środków finansowych. Ponadto w tamtych czasach, nabycie towarów zagranicznych w wielu przypadkach graniczyło z cudem, a w szczególności tyczyło się to komputerów domowych. Niewątliwe jest też, że część z tych produktów okazała się "niewypałami", wobec czego firma mogła zaprzestać ich produkcji po wypuszczeniu niewielkiej partii sztuk na rynek. To takie białe kruki w informatyce, niektóre z nich obejrzycie na zamieszczonych fotogtafiach.
Zapraszam do lektury, będzie to, myśle, interesujący kawałek historii. Zdjęcia pochodzą z materiałów własnych oraz gazet C&A i 64'er. Dziękujemy Thorgalowi - redaktorowi "Świata Komody" oraz Lucowi - redaktorowi witryny C64Power za udostępnienie materiałów, które wzbogaciły ten artykuł.
Mikrokomputery.
Pamięci masowe.
Monitory i drukarki.
Rozszerzenia i manipulatory.
Komputery osobiste PC.
Mikrokomputery.
Oznaczenie |
Fotografia i opis |
VIC-20 |
Jeden z pierwszych komputerów domowych (1981), procesor 6502 1MHz, pamięć RAM 5kB, ROM 20kB. BASIC w wersji 2.0, pozbawiony poleceń do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 16 kolorów w trybie tekstowym (22x23) lub 2 kolorów w trybie graficznym (176x184), a także 8 niezależnych sprites. Układ dźwiękowy 3-kanałowy ze wspólnym wyjściem. |
C64 |
Powstał w 1982 roku. Procesor 6510 1MHz, pamięć RAM 64kB, dla użytkownika 38911 bajtów, ROM 20kB. BASIC w wersji 2.0, pozbawiony poleceń do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 16 kolorów w trybie tekstowym (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), a także 8 niezależnych sprites. Układ dźwiękowy 3-kanałowy ze wspólnym wyjściem. |
SX-64 |
Powstał w 1983 roku. Jest to odmiana C64 w pełni z nim kompatybilna, gdzie w jednej obudowie znajduje się 5-cio calowy monitor, komputer i miejsce na 2 stacje dysków 1541(bez ich obudowy) lub na stację i magnetofon. Brak gniazda magnetofonu, klawiatura oddzielona. |
C64 II |
Powstał równolegle z SX-64. Tutaj zmiany, w stosunku do C64, polegają głównie na zastosowaniu innych układów pamięci, procesora czy układu dźwiękowego, lecz z punktu widzenia użytkownika nie ma to większego znaczenia. Obudowa stylizowana na kształt C128. |
C PLUS/4 |
Powstał w 1984 roku. Procesor 7502 1MHz, pamięć RAM 64kB, dla użytkownika 60781 bajtów, ROM 32kB. BASIC w wersji 3.5, uzupełniony w polecenia do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 121 kolorów (możliwość sterowania luminacją) w trybie tekstowym (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), brak możliwości używania sprites. Układ dźwiękowy 1-kanałowy ze wspólnym wyjściem. Nowe, niekompatybilne wyjścia joysticków i magnetofonu, brak USER PORT-u, wbudowany monitor języka maszynowego oraz w dodatkowej pamięci ROM: edytor tekstu, baza danych i arkusz kalkulacyjny. |
C16 |
BRAKPowstał w 1984 roku, miał być następcą VIC-20. Procesor 7501 1MHz, pamięć RAM 16kB, dla użytkownika 12048 bajtów, ROM 32kB. BASIC w wersji 3.5, uzupełniony w polecenia do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 121 kolorów (możliwość sterowania luminacją) w trybie tekstowym (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), brak możliwości używania sprites. Układ dźwiękowy 1-kanałowy ze wspólnym wyjściem. Nowe, niekompatybilne wyjścia joysticków i magnetofonu, brak USER PORT-u, wbudowany monitor języka maszynowego. Po rozszerzeniu pamięci RAM do 64kB kompatybilny z PLUS/4. |
C116 |
Możliwości takie same jak w C16, zastosowano klawiaturę z gumowymi przyciskami. Po rozszerzeniu pamięci RAM do 64kB kompatybilny z PLUS/4. |
C128 |
Powstał w 1985 roku, miał być następcą C64. Procesor 8502 1MHz lub 2MHz oraz procesor Z80 (do pracy w systemie CP/M Plus 3.0), pamięć RAM 128kB (rozszerzalna do 640kB), dla użytkownika 122311 bajtów, ROM 48kB. BASIC w wersji 7.0, uzupełniony w polecenia do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 16 kolorów w trybie tekstowym (80x25) lub (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (640x200) lub (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), a także 8 niezależnych sprites. Dwa oddzielne wyjścia wizji: kompozytowe i RGB. Układ dźwiękowy 3-kanałowy ze wspólnym wyjściem. |
C128D |
Posiada wszystkie funkcje jak C128, ale ma oddzielną klawiaturę i wbudowaną stację dysków 1571. Występuje w dwóch wersjach: plastikowej i metalowej (pozbawiona wentylatora chłodzącego). |
C64 C |
BRAK
Powstał w 1986 roku. Tutaj zmiany, w stosunku do C64 II, polegają głównie na zmianie układu dźwiękowego SID, przez co samplingi są cichsze, oraz modernizacji zasilacza. |
C64 VGS |
BRAK
Był to zestaw przeznaczony głównie do gier - Video Game System - w skład którego wchodził: C64 C (w obudowie starego typu, w jasnych kolorach), joystick oraz kartridż z 3 grami. Obok nowego uładu SID, zmieniono układ graficzny VIC, przez co pewien odsetek programów (głównie użytkowych) nie działa poprawnie. |
C65 * (C64DX) |
Powstał około 1994 roku (ROM w 1991), wyprodukowany w ilości około 200 sztuk. Procesor 4510 3.54 MHz, pamięć RAM 128kB (rozszerzalna do 8MB), ROM 128kB (wbudowany z C64). BASIC w wersji 10, monitor jęz. maszynowego oraz CBM DOS. Układ graficzny VIC III (CSG4567) wyświetla wszystke tryby C64 oraz dodatkowo: 320x200 (256 kolorów z 4096), 640x200(256 kolorów), 640x400(16 kolorów, interlace), 1280x200(16 kolorów, interlace), 1280x400(4 kolory, interlace). Układ dźwiękowy to 2 SID-y (2x3 niezależnych kanałów - STEREO). Oddzielne wyjścia wizji: kompozytowe, RGBI oraz RGB, zmienione porty SERIAL, EXPANSION, dodano RAM EXPANSION PORT. Obsługa MIDI, DMA oraz GENLOCK. Wbudowana stacja dysków 3.5 cala 800 kB, kompatybilna z 1581. Obudowa stylizowana na wzór AMIGI 500.
* Więcej informacji pod adresem http://c64.nostalgia.pl
|
Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:
|
|
Reiter (Apidya)
-
2.10.2001
-
Filety on-line
|
|
#1 | Dzień 9-3-2013 | godz.23:18:04 | Autor: Johny73 | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | C=64 nigdy nie zginie. Zawsze z nami
zostanie :) |
|
#2 | Dzień 14-5-2015 | godz.18:13:35 | Autor: Rafalo | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Commodore Plus 4 posiada dźwięk
dwukanałowy oraz w przeciwieństwie do
C16 i C116 USER PORT. |
|
#3 | Dzień 11-5-2019 | godz.16:46:02 | Autor: UnDead | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Stacja 1540 to po prostu bezpośrednia
poprzedniczka stacji 1541, produkowana z
myślą o VIC-20, a więc poprzedniku C64.
Co ciekawe, od 1541 różni się...
"bannerem" na obudowie i.. starszą
wersją ROM-u (kość posiada oznaczenie:
325303-01). Aby zrobić z niej stację
1541, wystarczy wymienić kość ROM na
jeden z tych: 901229-01 lub 901229-03
(nożna też zapodać ROM JiffyDOS. Stacja
1540 obsługiwała szybszy transfer
danych, niż 1541 (jest to tryb
niekompatybilny z C64 i późniejszymi
maszynkami). |
|
Instrukcja używania systemu komentarzy
- W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
Tagi HTML są nieaktywne.
- W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
Tagi HTML są aktywne. Możesz:
Możliwość:
|
Komenda:
|
Przykład:
|
a. Pogrubić tekst: |
<B></B> |
Pogrubiony |
b. Pochylić tekst: |
<I></I> |
Pochylony |
c. Podkreślić tekst: |
<U></U> |
Podkreślony |
d. Stworzyć indeks górny: |
<SUP></SUP> |
Indeks górny |
e. Stworzyć indeks dolny: |
<SUB></SUB> |
Indeks dolny |
f. Użyć czcionki maszynowej: |
<TT></TT> |
Czcionka maszynowa |
Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).
Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.
|
|
|