|
|
|
| MULTIMEDIA | |
|
Format muzyczny MP3 jest popularną i bardzo efektywną metodą kompresji dźwięku. Pierwsze standardy opracował koncern Philips jeszcze w 1991 roku, które opatrzono skrótem MPEG1 Layer 1 oraz Layer 2. Obecnie stosowany format MPEG1 Layer 3 (w skrócie MP3) jest wynikiem prac Instytutu Frauenhofera i firmy Thomson Multimedia. Pozwala on zapisać utwór o jakości zbliżonej do zapisu na płycie CD przy blisko jedenastokrotnie mniejszym zapotrzebowaniu na pamięć w porównaniu do pliku WAV.
Algorytm kompresji pliku MP3 jest algorytmem stratnym, a to oznacza, że w efekcie jego działania nadmiarowa część danych jest bezpowrotnie usuwana z pliku źródłowego. Ważne jest to, aby barwa i brzmienie dźwięku nie zostało zbyt naruszone i zniekształcone w porównaniu z oryginałem. Ogólnie rzecz ujmując koder MP3 dzieli plik na krótkie przedziały czasowe. Tak powstałe spektrum częstotliwości są poddane dzieleniu na 32 pasma i usuwa się z nich bardzo wysokie i bardzo niskie częstotliwości. Pozostałe w ten sposób częstotliwości są analizowane pod względem poziomów głośności w każdym z przedziałów czasowych. Ciche dźwięki, maskowane przez znacznie głośniejsze, a o podobnej częstotliwości, pozostają poza zakresem słyszalności dla ucha człowieka i wobec tego następuje również i ich eliminacja. Sygnały kwalifikujące się do odrzucenia, są porównywane z empirycznie opracowanym modelem psychoakustycznym.
Przyjrzyjmy się zatem jakie skutki odnosi ten format i czego powinniśmy się po nim spodziewać. Do testów użyłem wzorcowy sygnał szumu białego równomiernie rozłożonego w pełnym paśmie HiFi. Poniżej widzimy wykresy analizy widmowej zakodowanego dźwięku z różnymi wartościami strumienia danych.
Format: MP3 16Bit 44100Hz Mono.
Strumień danych: 32kbps.
Strumień danych: 64kbps.
Strumień danych: 112kbps i więcej.
Format: MP3 16Bit 44100Hz Stereo.
Strumień danych: 32kbps.
Strumień danych: 128kbps.
Strumień danych: 224kbps i więcej.
Pierwsze co zauważamy, to różnica w zakresie przenoszonych częstotliwości przy zmianie strumienia danych. Im wyższa jego wartość, tym zachowywane jest szersze pasmo przenoszonych częstotliwości. Poniższa tabelka ilustruje graniczne górne częstotliwości.
Strumień danych |
Górna częstotliwość (STEREO) |
Górna częstotliwość (MONO) |
32 kbps
40 kbps
48 kbps
56 kbps
64 kbps
80 kbps
96 kbps
112 kbps
128 kbps
160 kbps
192 kbps
224 kbps |
4 kHz
5 kHz
6 kHz
7 kHz
8 kHz
9 kHz
11 kHz
12,5 kHz
14 kHz
16,5 kHz
19 kHz
Bez ograniczeń |
7,5 kHz
9 kHz
10 kHz
12,5 kHz
14 kHz
16,5 kHz
19 kHz
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń
Bez ograniczeń |
Ponadto możemy zaobserwować jeszcze drugą prawidłowość. Zapis monofoniczny daje nam dwukrotnie szersze pasmo niż zapis stereofoniczny. Na koniec dokonajmy rewizji widoku na amplitudę. Potwierdza ona stratność użytego algorytmu, który wyodrębnia zbyteczne informacje dźwiękowe i ekstraktuje z materiału muzycznego.
Strumień danych: 32kbps.
Strumień danych: 128kbps.
Strumień danych: 706kbps (nieskompresowany).
Autor:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:
|
|
Reiter (Apidya)
22-23.11.2004
23.11.2004
-
Filety on-line
|
|
#1 | Dzień 24-11-2004 | godz.14:57:48 | Autor: Kisiel/Icon | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Może to nie zupełnie w temacie ...ale
kto z was słyszał dzwięki o
częstotliwości 19kHz ;) Może mi słoń na
ucho nadepnął ale ja nie słysze różnicy
między 128 a 192 kbps. Ciekawe jak to
jest robione w przypadku MP3Pro??? |
|
#2 | Dzień 24-11-2004 | godz.23:49:20 | Autor: Reiter | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Tak, ja mogę się pochwalić, że z
trudnością, ale usłyszałem 19kHz i z
tego co wiem, jest to moja górna granica
słuchu. Niestety 20kHz już mi się nie
udało. Dysponuję odpowiednią płytą
testową. To właśnie
miał ten test pokazać, jak zachowuje się
pasmo przenoszenia i powstał z myślą o
zwykłych użytkownikach, a nie koneserach
elektronikach. Różnica na pewno istnieje
między 128, a 192, ja odczuwam ją jako
ścięcie i zmniejszenie przestrzenności
dźwięku. Ocena zawsze jest sprawą
subiektywną i indywidualną, każdy
postrzega to nieco inaczej swymi
zmysłami. Wkrótce test Mp3Pro i nie
tylko. |
|
#3 | Dzień 25-11-2004 | godz.07:26:06 | Autor: Kisiel/Icon | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Z tego wniosek że ja bardziej pasuje do
schematu "psychoakustycznego" :P
Gratuluje słuchu :))) ja najwidoczniej
za dużo z kasiankami na dyskoteki
łaziłem :P |
|
#4 | Dzień 8-8-2006 | godz.13:46:45 | Autor: Yovish | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | Spora grupa ludzi nie słyszy już
częstotliwości powyżej 16 kHz.
Z tym, że sinusoidy np.
o częstotliwości 20 kHz możemy nie
usłyszeć, ale jako składowa harmoniczna
do mniejszej częstotliwości, będzie
wpływała na jej barwę, i to właśnie
usłyszymy... |
|
#5 | Dzień 8-8-2006 | godz.22:20:26 | Autor: Reiter | Status: Brak błędów | AdrIP: Ukryty | To wszystko prawda, co pisze Yovish. A
na starość może (i jest) jeszcze gorzej.
Możemy mieć problemy z dźwiękami powyżej
10kHz. Zakładając, że zdrowie będzie w
dobrej formie. Tu
jeszcze nasuwa się takie uzupełnienie -
20kHz możemy nie usłyszeć, może poza
bardzo rzadkimi wyjątkami ludzi, ale ta
częstotliwość będzie dla nas odczuwalna.
Najprostszym przykładem jest monitor
komputerowy, który właśnie wydziela
ultradźwięki. Jeśli ktoś miał stare
monitory EGA/VGA, to wie dobrze jak
męcząca była praca w takich warunkach.
Osoby o wraźliwym uchu
odkryją także brak ultradźwięków podczas
słuchania muzyki z zestawu audio
wysokiej klasy. Zestawy kolumnowe
potrafią przenosić fale o wartości
daleko przekraczającej 20kHz (najlepsze
prawdopodobnie do 100kHz, jeśli się nie
mylę). |
|
Instrukcja używania systemu komentarzy
- W polu "Podpisz się" umieszczasz swoje Imię, Nazwisko albo Pseudonim używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp.
Tagi HTML są nieaktywne.
- W polu "Wpisz treść" umieszczasz komentarz używając znaków alfanumerycznych: A-Z, 0-9 oraz znaków specjalnych, np.: !^<>" ' itp. Klawisz ENTER tworzy nowy akapit.
Tagi HTML są aktywne. Możesz:
Możliwość:
|
Komenda:
|
Przykład:
|
a. Pogrubić tekst: |
<B></B> |
Pogrubiony |
b. Pochylić tekst: |
<I></I> |
Pochylony |
c. Podkreślić tekst: |
<U></U> |
Podkreślony |
d. Stworzyć indeks górny: |
<SUP></SUP> |
Indeks górny |
e. Stworzyć indeks dolny: |
<SUB></SUB> |
Indeks dolny |
f. Użyć czcionki maszynowej: |
<TT></TT> |
Czcionka maszynowa |
Adresy URL wpisujemy w postaci http://nazwastrony.pl, ftp://nazwastrony.pl.
Adresy email wpisujemy w postaci nazwa@nazwa.pl.
Adresy Gadu-Gadu wpisujemy w postaci gg:1234567 (bez spacji).
Proszę pamiętać o domykaniu otwartych tagów.
Przed naciśnięciem przycisku Komentuj, zaznacz checkboks przy jego prawym boku.
|
|
|