|
|
|
| LITERATURA | |
|
INSTRUKCJA OBSŁUGI SAMPLERA 4 i 8 BIT PRODUKCJI BIW |
SAMPLER
Autor : Sławomir Skrzyński
Dystrybutor : Biuro Informatyczno - Wydawnicze Bogusław
Radziszewski i synowie
Niezbędny sprzęt : Commodore 64 i magnetofon.
Biuro Informatyczno - Wydawnicze (BIW) przedstawia kolejny
produkt S. Skrzyńskiego jakim jest sampler z nową wersją
oprogramowania. Jest to urządzenie przeznaczone do
przekształcenia sygnału analogowego na cyfrowy. Podłączamy go
do USER portu (przy wyłączonym zasilaniu), wczytujemy
załączony program oraz przyłączamy do samplera sygnał z
gniazda słuchawkowego wzmacniacza, magnetofonu, radia itp.
Program DIGI RIPPER zasadniczo jest przeznaczony do wyszukiwania
samplowanych dźwięków w pamięci komputera. Został jednak
rozszerzony o możliwości samplowania. W stosunku do swoich
poprzedników ma szereg zalet. Podczas odtwarzania jest
włączony ekran, który nie ma wpływu na odtwarzanego sampla
(brak charczenia). Procedura korzysta z przerwań NMI, dzięki
czemu mogą pracować inne programy. Ponadto na nowym układzie
SID można uzyskać dostatecznie duży poziom głośności
dźwięku.
UWAGA Przed włączeniem komputera należy połączyć
sampler ze źródłem dźwięku (radio, magnetofon, telewizor
itp.). Sampler można odłączyć tylko przy wyłączonym
komputerze.
OPIS PROGRAMU DIGI RIPPER
Ze względu na to, że sample zajmują dużo pamięci, zabrakło
miejsca na polskie znaki diakrytyczne, a opis jest wykonany w
języku angielskim. Program jest kolejną wersją i może
współpracować z magnetofonem oraz dwiema stacjami dysków.
Jeśli korzystamy z magnetofonu, to przed wczytaniem DIGI RIPPER
należy zainstalować TURBO TAPE. W tym celu piszemy:
LOAD"TURBO TAPE",1,1 i nacisnąć klawisz RETURN,
wstępnie wczytujemy DIGI RIPPER v1.2 i uruchamiamy przez RUN.
Program TURBO TAPE, przy pracy z magnetofonem i stacją dysków
ma jedną wadę - należy numer stacji dysków podawać o jeden
wyższy od faktycznego numeru. Z lewej strony graficznie
przedstawiono dźwięk od adresu określonego parametrem ADRES,
który możemy zmieniać klawiszami "/" (zwiększanie,
zmiejszanie adresu), z krokiem wskazywanym przez STEP. STEP
zwiększamy / zmiejszamy klawiszami "+/-". Klawisze
"S" , "E" służą do ustalenia adresu
początku i końca odtwarzanego (zapisywanego) obszaru pamięci.
Aby ustalić początek naciskamy "S". Parametr ADRES
zostanie przepisany jako parametr START. Podobnie postępujemu w
przypadku ustalenia adresu końca (uwaga! adres startu nie może
być mniejszy od $1300, a końca większy od $CFFF).
Częstotliwość odtwarzania / samplowania określa parametr
SPEED, który można zmieniać przez "[ / ]".
UWAGA Można zrezygnować z wczytywania programu TURBO TAPE
zapisanego na kasecie, ale tylko wtedy, gdy mamy cartridge ACTION
REPLAY. Po inicjacji komputera z cartridge'm wydajemy polecenie
(piszemy) @1 i naciskamy klawisz RETURN. Po tym zabiegu obsługa
programów DIGI RIPPER, SAMPLE MON i sampli będzie odbywać się
w TURBO.
UWAGA W przypadku posługiwania sie cartridge'm ACTION REPLAY
adres końcowy można ustalić na $FFFF.
ODTWARZANIE
Po ustaleniu parametrów (start, end, speed) naciskamy
"P". Z głośnika słychać samplowane dźwięki.
Podczas odtwarzania nie możemy zerować bloku (Fl) ani
wczytywać / zapisywać bloku na dysk. Inne funkcje działają
bez ograniczeń. Odtwarzanie skończy się z chwilą, gdy
parametr ADRES przekroczy adres końca bloku (END), naciśniemy
STOP, lub zostanie przekroczony adres $FFFF.
Klawiszem "C" uruchamiamy odtwarzanie od momentu
określonego przez ADRES. "L" zapętla odtwarzanie
(zapętlenie włączone gdy REPAT ON, wyłączone gdy REPAT OFF).
SAMPLOWANIE
Doprowadzamy sygnał do samplera i ustalamy parametry START, END,
SPEED i naciskamy "R". W głośniku pojawia się
dźwięk. Potencjometrem regulacji głośności urządzenia, z
którego doprowadzamy sygnał ustawiamy taki poziom, aby nie
przesterować samplera (brak charczenia), a sygnał był jak
najgłośniejszy. Po naciśnięciu spacji nastąpi zapis sampla
do pamięci komputera. Będzie to trwało do chwili osiągnięcia
adresu końcowego lub naciśnięcia STOP.
ZAPIS, ODCZYT danych na dysku lub kasecie
Przy zapisie określamy blok do zapisania przez START, END i po
naciśnięciu F3 wprowadzamy nazwę potwierdzoną przez RETURN.
Odczyt nastąpi po F1, podaniu nazwy oraz potwierdzeniu przez
RETURN (w wypadku wystąpienia błędu jest wyświetlany
komunikat). Podczas zapisu adresy START, END są ustalane
automatycznie. Parametr ADRES wskazuje adres aktualnie
zapisywanej / odczytywanej komórki pamięci. Proces zapisu i
odczytu można przerwać w dowolnym momencie przez STOP.
UWAGI
Klawisz F7 zeruje 16 kolejnych bajtów od miejsca określonego
przez parametr ADRES. Klawiszem "D" ustalamy numer
aktualnego urządzenia, na którym zapisujemy / odczytujemy dane.
Mamy do wyboru: magnetofon jako nr 1 i / lub stację dysków z
numerami 8 i 9. Podobnie do turbo taśmowego można zainstalować
turbo dyskowe (można to wykonać we własnym zakresie). Tylko do
samplowania jest konieczny układ samplera, który należy
umieszczać w porcie przy wyłączonym komputerze. Wszystkie dane
na ekranie są przedstawione w systemie szesnastkowym. Procedura
przedstawiająca graficznie dźwięk działa błędnie w
obszarach maskowanych przez ROM. Możliwy jest zapis / odczyt
obszaru od $1300 do $CFFF. Adres startu programu po resecie SYS
256*9 lub z monitora $0900.
Opis budowy samplera
Sercem samplera jest układ ADC 0804. Konwersja rozpoczyna się z
chwilą zmiany stanu wejścia stan (pin b) z wysokiego na niski i
trwa do czasu osiągnięcia stanu niskiego na wyjściu EOC (pin
7). Do tego czasu dane na wyjściach D0-7 są nieustalone i nie
mogą być czytane przez program. Wejście START jest połączone
z portem PA układu CIA2 bit 2 (adres $DD00). Dane odbieramy w
porcie PB (adres $DD01). Zaleca się używanie niskich
częstotliwości próbkowania (mniej pamięci, więcej czasu na
program główny). Procedurę odtwarzającą można tak
rozbudować, aby wywoływała procedurę INIT z parametrami
krótkich paternów (odtwarzanie długich sekwencji zużywające
mało pamięci). Częstotliwość próbkowania obliczamy ze wzoru
Fpróbk = 1000000 / SPEED. Zmienia się ona w zakresie od 3,8kHz
(SPEED=$FF) do 6,7kHz (SPEED=$98). Większe częstotliwości są
możliwe do uzyskania, ale należy zrezygnować z zalet jakie
niesie za sobą wykorzystanie NMI.
SOUND MONITOR
CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Program SAMPLE MON służy do układania muzyki z samplowanych
dźwięków. Ma wszystkie zalety programu DIGI RIPPER, a w
szczególności odtwarzanie przy włączonym ekranie, praca
innego programu itp. Na utwór składają się krótkie sekwencje
(paterny), dzięki czemu można odtwarzać go o wiele dłużej
niżby to wynikało z obszaru pamięci jaki został przeznaczony
na sample. Program jest wyposażony w możliwość samplowania.
Większość operacji przed wykonaniem sprawdza podane parametry,
dzięki czemu nie powinno nastąpić zniszczenie programu. Nie
jest możliwy np. zapis sampla do obszaru, w którym znajduje
się program. Przygotowane tym programem utwory zapisujemy w
pamięci zewnętrznej. Mamy przy tym możliwość wyboru obszaru,
jaki będą one zajmowały. Do programu dołączono przykładowy
utwór, który został przeniesiony z programu demonstracyjnego
HOLIDAY MUSIC i który zapisano na dyskietce pod nazwą SAMPLE01.
W programie tym, ze względu na brak miejsca w pamięci na
polską czcionkę, wszystkie komunikaty są w języku angielskim.
Wszystkie dane są wyprowadzane w systemie szesnastkowym. Program
edytora zajmuje obszar od $0810 do $1DFF. Po resecie można
program uruchomić przez SYS 2064. Po uruchomieniu programu
ukazuje się plansza, na której z lewej strony znajduje się
edytor ścieżki (TRACK'ów), z prawej strony edytor sekwencji
(PATERN'ów). W polu edycji miga kursor. Przejście z edycji
ścieżki do edycji paternów i odwrotnie następuje po
naciśnięciu klawisza RETURN. Okna te zawierają:
OKNO ŚCIEŻKI
TR - numer ścieżki (od $00-$3F)
PT - sekwencja przypisana danej ścieżce (wartość $FF -
zapętlenie ścieżki, $FE - koniec odtwarzania)
R - liczba powtórzeń ścieżki, przy czym wartość 0 oznacza
wykonanie jednokrotne, 1 - dwukrotnie itd.
T - zwiększenie prędkości po każdym powtórzeniu
W edytorze ścieżki dostępne są jeszcze dwie funkcje; DEL -
kasowanie linii, na której znajduje się kursor oraz INST -
"rozsunięcie" zapisu o jedną linię.
OKNO SEKWENCJI
PT - nr sekwencji (od $00-$1F)
STR - adres początku paternu
END - adres końca paternu, przy czym w adresie startu starszy
bajt jest zawsze $00, a w adresie końca jest $FF
SP - prędkość odtwarzania (nie mniejsza od $A0)
Wprowadzanych danych w oknach edycji nie potwierdzamy klawiszem
RETURN, gdyż są one interpretowane na bieżąco. Pod oknem
edycji paternów znajduje się okno informacyjne, w którym
przyjęto następujące oznaczenia:
TRACK - nr odtwarzanej ścieżki
PATER - nr odtwarzanego paternu
SPEED - aktualna szybkość odtwarzania
ADRES - aktualnie odtwarzany bajt
LOKAT - końcowy adres sampla
FUNKCJE
F1 - start sampla
F3 - stop sampla
F5 - kontynuacja
F7 - odtwarzanie od paternu wskazanego w oknie edycji ścieżki
L - load sample. Po podaniu nazwy, o ile zbiór jest na dysku,
wyświetlany jest adres startowy, który można modyfikować (nie
może być mniejszy od $1E00)
L + SHIFT - wczytanie kompletnego tzw. PLAYER'a (pod adres $1C00)
S - zapis sampla (adres początkowy i końcowy ustawiają się na
długość sampla od $1F00 do końca wskazanego przez LOKAT, przy
czym jest możliwa ich modyfikacja)
R - zapis z relokacją PLAYER'a i możliwością modyfikacji
adresu, pod który zostanie on zapisany. Jeśli chcemy zapisać
player z możliwością późniejszej jego modyfikacji, to nie
można zmieniać jego adresów. Procedura wykorzystuje do swoich
celów obszar od $FD00 do $FFFF i tym samym nie mogą tam się
znajdować dane sampla.
W - samplowanie. Po ustaleniu adresów z głośnika usłyszymy
dźwięki. Zapisywanie zacznie się w momencie naciśnięcia
SPACJI.
W polu edycji poruszamy się klawiszami sterującymi kursorem.
Klawisz HOME powoduje powrót na początek ścieżki paternu.
ADRES - wskazuje - zależnie od funkcji - bajt odtwarzany,
zapisywany lub ładowany do pamięci
STOP - przerywa większość operacji, a w szczególności
odtwarzanie, czytanie, zapis, samplowanie czy czytanie katalogu
dysku
Jeśli nie podamy nazwy zbioru przy load, save lub relocate, to
wyjdziemy z aktualnie używanej procedury. Maksymalna długość
rozkazu przy komendzie dyskowej @ wynosi 21 znaków.
(c) 1994 Biuro Informatyczno - Wydawnicze Bogusłwa
Radziszewski i Synowie
00-808 Warszawa, PLATYNOWA 4/128, tel/fax 24-18-40
SAMPLER (8-mio bitowy)
Autor : Sławomir Skrzyński
Dystrybutor : Biuro Informatyczno - Wydawnicze Bogusław
Radziszewski i synowie
Niezbędny sprzęt : Commodore 64, stacja dysków lub magnetofon
i sampler.
Biuro Informatyczno - Wydawnicze (BIW) przedstawia kolejny
produkt S. Skrzyńskiego jakim jest sampler z nową wersją
oprogramowania do zapisu i odtwarzania sampli 8-mio bitowych.
Jest to urządzenie przeznaczone do przekształcenia sygnału
analogowego na cyfrowy. Podłączamy go do USER portu (przy
wyłączonym zasilaniu), wczytujemy załączony program oraz
przyłączamy do samplera sygnał z gniazda słuchawkowego
wzmacniacza, magnetofonu, radia itp. Program 8-SAMPLEMON jest
rozszerzony o możliwość samplowania 8-bitowego. W stosunku do
swoich poprzedników ma szereg zalet. Podczas odtwarzania jest
włączony ekran, który nie ma wpływu na odtwarzanego sampla
(brak charczenia). Procedura korzysta z przerwań NMI, dzięki
czemu mogą pracować inne programy. Ponadto na nowym układzie
SID można uzyskać dostatecznie duży poziom głośności
dźwięku.
UWAGA Przed włączeniem komputera należy połączyć
sampler ze źródłem dźwięku (radio, magnetofon, telewizor
itp.). Sampler można odłączyć tylko przy wyłączonym
komputerze.
SAMPLOWANIE
Doprowadzamy sygnał do samplera i naciskamy klawisz "W".
W głośniku pojawia się dźwięk. Potencjometrem regulacji głośności
urządzenia, z którego doprowadzamy sygnał ustawiamy taki
poziom, aby nie przesterować samplera (brak charczenia), a
sygnał był jak najgłośniejszy. Po naciśnięciu klawisza
SPACJA nastąpi zapis sampla do pamięci komputera. Będzie to
trwało do chwili osiągnięcia adresu końcowego lub
naciśnięcia STOP.
UWAGI
Tylko do samplowania jest konieczny układ samplera, który
należy umieszczać w porcie przy wyłączonym komputerze. Tylko
do otwarzania sampli 8-bitowych (jako 8-io bitowych) niezbędne
jest urządzenie o nazwie COVOX produkcji Biura Informatyczno
Wydawniczego.
Wszystkie dane na ekranie są przedstawione w systemie
szesnastkowym. Możliwy jest zapis / odczyt obszaru od $1F00 do $FFFF.
Zaleca się używanie niskich częstotliwości próbkowania
(mniej pamięci, więcej czasu na program główny). Procedurę
odtwarzającą można tak rozbudować, aby wywoływała
procedurę INIT z parametrami krótkich paternów (odtwarzanie
długich sekwencji zużywa więcej pamięci). Częstotliwość
próbkowania obliczamy ze wzoru Fpróbk = 1000000 / SPEED.
Zmienia się ona w zakresie od 3,8kHz (SPEED=$FF) do 6,7kHz
(SPEED=$98). Większe częstotliwości są możliwe do uzyskania,
ale należy zrezygnować z zalet jakie niesie za sobą
wykorzystanie NMI.
OPIS PROGRAMU 8-SAMPLEMON
Wczytujemy ten program do komputera przez
LOAD"8-samplemon",8 lub 1, a po wczytaniu przez RUN
uruchamiamy. Służy on do układania muzyki z samplowanych
dźwięków. Ma wszystkie zalety programu "DIGI
RIPPER", a w szczególności odtwarzanie przy włączonym
ekranie, praca innego programu itp. Utwór "muzyczny"
składa się z krótkich sekwencji (paternów), dzięki czemu
można odtwarzać "muzykę" o wiele dłużej niż by to
wynikało z obszaru pamięci jaki został przeznaczony na sample.
Program jest wyposażony w możliwość samplowania. Większość
operacji przed wykonaniem sprawdza podane parametry, dzięki
czemu nie nastąpi zniszczenie programu, np. nie jest możliwy
zapis sampla do obszaru, w którym leży program. Tak przygotowaną
"muzykę" zgrywamy na dysk z możliwością wyboru
obszaru, jaki będzie zajmowała. Do programu dołączono
przykładowy utwór. Wszystkie komunikaty są w języku
angielskim ze względu na brak pamięci na polską czcionkę,
ponadto wszystkie dane są wyprowadzane w systemie szesnastkowym.
Program edytora zajmuje obszar od $0810 do $1DFF. Adres startu
$0810 (w BASIC'u SYS 2064).
Po uruchomieniu programu ukazuje się plansza, na której z
lewej strony znajduje się edytor ścieżki (TRACK'ów), z prawej
strony edytor sekwencji (PATERN'ów). W polu edycji miga kursor.
Przejście z okna edycji ścieżki do okna paternów i odwrotnie
po naciśnięciu RETURN.
OKNO ŚCIEŻKI (TRACK'U)
TR - numer track'u (od $00-$3F)
PT - patern przypisany danemu track'owi (wartość $FF -
zapętlenie ścieżki, $FE - koniec odtwarzania)
R - liczba powtórzeń track'u, przy czym wartość 0 -
jednokrotnie, 1 - dwukrotnie itd.
T - zwiększenie prędkości po każdym powtórzeniu
W edytorze track'u dostępne są jeszcze dwie funkcje; DEL -
kasowanie linii, na której znajduje się kursor oraz INST -
"rozsunięcie" zapisu o jedną linię.
OKNO SEKWENCJI (PATERN'U)
PT - nr patern'u (od $00-$1F)
STR - adres początku paternu
END - adres końca paternu, przy czym w adresie startu starszy
bajt jest zawsze $00, a adresu końca $FF
SP - prędkość odtwarzania (nie mniejsza od $A0)
Wprowadzanych danych w oknach edycji nie potwierdzamy, są
interpretowane na bieżąco. Pod oknem edycji paternów znajduje
się okno informacyjne, w którym :
TRACK - nr odtwarzanej ścieżki
PATER - nr odtwarzanej sekwencji
SPEED - aktualna szybkość odtwarzania
ADRES - aktualnie odtwarzany bajt
LOKAT - końcowy adres sampla
FUNKCJE
F1 - start sampla
F3 - stop sampla
F5 - kontynuacja
F7 - odtwarzanie od paternu wskazanego w oknie edycji ścieżki
L - load sample. Po podaniu nazwy, o ile zbiór jest na dysku,
wyświetlany jest adres startowy, który można modyfikować (nie
może być mniejszy od $1E00)
L + SHIFT - wczytanie kompletnego tzw. PLAYER'a (pod adres $1C00)
S - zapis sampla (adres początkowy i końcowy ustawiają się na
długość sampla od $1F00 do końca wskazanego przez LOKAT, przy
czym jest możliwa ich modyfikacja)
R - zapis z relokacją PLAYER'a z możliwością modyfikacji
adresu, pod którym zostanie on zapisany. Jeśli chcemy zapisać
player z możliwością późniejszej modyfikacji, nie można
zmieniać adresu. Procedura wykorzystuje do swoich celów obszar
od $FD00 do $FFFF i tym samym nie mogą tam się znajdować dane
sampla.
W - samplowanie. Po ustaleniu adresów z głośnika słychać
dźwięki. Zapis nastąpi w momencie naciśnięcia klawisza
SPACJA.
$ - katalog dysku
@ - jeśli podamy zamiast komendy cyfrę 8 lub 9 nastąpi
przełączenie na wybrany nr stacji dysków
7 - Turbo ROM w przypadku zapisu / odczytu z kasety i obecności
CARTRIDGE'a ACTION REPLAY lub
1 - w przypadku zwykłego zapisu / odczytu na magnetofonie
O - pozwala wybrać kanał do odtwarzania. Mamy do wyboru C
(covox) lub S (standardowy układ dźwiękowy C-64)
W polu edycji poruszamy się klawiszami kursorem, HOME powoduje
powrót na początek ścieżki / paternu.
ADRES - wskazuje zależnie od funkcji, odtwarzany bajt,
zapisywany lub ładowany do pamięci
STOP - przerywa większość operacji np. odtwarzania,
ładowania, zapisu, samplowania czy katalogu dysku
Jeśli nie podamy nazwy zbioru przy load, save, relocate,
wychodzimy z procedury. Maksymalna długość rozkazu przy
komendzie dyskowej @ wynosi 21 znaków.
(c) 1994 Biuro Informatyczno - Wydawnicze Bogusłwa
Radziszewski i Synowie
00-808 Warszawa, PLATYNOWA 4/128, tel/fax 24-18-40
Przygotował:
Data realizacji:
Data publikacji:
Data modyfikacji:
Pierwsza publikacja:
|
|
Reiter (Apidya)
-
10.5.2001
-
Filety on-line
|
|
|
|
|